Kto zrobi dla Twojej firmy wideo marketing w lepszy sposób i ile to będzie kosztować?
W tym tekście przybliżę wady i zalety współpracy z freelancerami, agencjami oraz budowaniem wewnętrznie działu odpowiedzialnego za wideo. Jasne jest to, że każdy freelancer powie, że jest najlepszym rozwiązaniem, każda agencja powie podobnie o sobie. Ja mając na swoim koncie działanie jako każda z trzech wymienionych postaram się ułatwić Ci wybór. Żadne z powyższych rozwiązań nie będzie nigdy tym jedynym słusznym wyborem by stworzyć firmowy kanał YouTube. W różnych konfiguracjach, różne rozwiązania będą działać. Omówienie ich po kolei, pomoże Ci wybrać odpowiednią formę dla Twojej firmy.
Zakładam, że jesteś akurat w momencie takim, gdzie albo ruszasz z nagrywaniem treści wideo od zera, albo robisz to samodzielnie i chciałbyś oddać to pod opiekę komuś, kto pomoże Ci wznieść materiały i ich zasięg na wyższy poziom. Skupię się tutaj na budowaniu firmowego kanału na YouTube, bo tutaj dość dobrze znam koszty oraz niuanse, które są ważne. Zakładam, że zależy Twojej firmie na cyklicznym publikowaniu materiałów oraz redystrybucji treści. Sprawdzi się to także, gdy chcesz nagrywać filmiki reklamowe lub inne filmy promujące firmę.
Freelancerzy / małe firmy
Dlaczego znajdują się w jednym akapicie? Głównie z uwagi na coś co nazywam ciągłością produkcji. Nawet gdy mamy do czynienia z firmą 2-3 osobową, to w razie choroby montażysty lub operatora, jesteście narażeni na opóźnienia w produkcji lub “dziury” w publikacjach. W przypadku współpracy z małą firmą lub freelancerem na etapie poszukiwań warto dobrze dopytać o możliwości produkcyjne. Czy będą mieli możliwość pracy na kilka kamer, czy dysponują dobrym sprzętem audio, czy mają mikrofony podcastowe, czy dysponują prompterem. Jeśli są jakieś braki sprzętowe, to kiedy już będziecie działać czasem koszt współpracy w miesiącu może być wyższy z uwagi konieczności wypożyczania sprzętu. Na etapie poszukiwań należy też sprawdzić, czy wcześniej tworzyli firmowy kanał YouTube, czy poza nagraniem i montażem potrafią też dobrze zaopiekować się tematem miniatur i seo na YouTube. Często w pracy z freelancerem, może okazać się, że pracujesz z człowiekiem, który po prostu trzyma kamerę, a w temacie scenariuszy, koncepcji, tego co mówić i jak mówić będzie trzeba radzić sobie samemu. W tym rozwiązaniu Twoje zaangażowanie w projekt realizacji firmowego kanału na YouTube, będzie największe. Plusem tego rozwiązania niewątpliwie jest to, że freelancerzy i mniejsze firmy mają dość nisko zawieszony sufit przepustowości klientów, więc w tym rozwiązaniu responsywność będzie duża, nawet jeśli będzie potrzeba nagrań za 3-4 dni, to powinno się udać bez problemu. Natomiast pod kątem finansów, może to być jedna z najlepszych form współpracy. W tym wypadku Twój firmowy kanał YouTube w zależności od doświadczenia i miasta wykonawcy może kosztować od 5.000 pln do 10.000 pln.
Dla kogo freelancer?
Takie rozwiązanie proponowałbym, tym firmom, które mają mniejszy budżet na działania wideo, ale godzą się z tym, że koszt alternatywny w postaci zaangażowanego czasu po Waszej stronie będzie większy. To pozwoli Wam poznać lepiej z czym się je produkcję wideo i kiedy będziecie chcieli się rozwijać, to łatwiej będzie Wam wybrać agencję lub budować wewnętrzny dział wideo.
Agencja
W tym rozwiązaniu Twój firmowy kanał YouTube będzie obsługiwany przez większą ilość osób. Natomiast jeżeli trafisz na dobrą agencję wideo, to kontakt ograniczy się do 2-3 osób – PM, montażysta i operator. Jeżeli trafisz na gorszą agencję, to zamiast delegowania całego procesu wideo, możesz spotkać się po prostu z firmą pośrednictwa zatrudnienia, gdzie na każdym etapie procesu będziesz kontaktował się z inną osobą, to może być uciążliwe i nie będzie tutaj zalety wynikającej z braku kosztów alternatywnych. Co zatem przemawia za agencją? Większy zespół ludzi, to gwarancja ciągłości produkcji – jeżeli zachoruje montażysta lub operator, to zawsze znajdzie się zastępstwo. Podobnie pod kątem sprzętu – agencje wideo dysponują szerszym zapleczem sprzętowym, lub w razie potrzeby wynajmu, nie będą obciążać Twojej firmy kosztami, mając na uwadze długofalową współpracę.
W agencji na każdym etapie produkcji biznesowego kanału na YouTube pracuje dedykowany specjalista – operator nie będzie zajmował się pisaniem scenariuszy i nie będzie odpowiedzialny za dbałość o seo przy publikacji. Kolejna zaleta dobrze funkcjonującej agencji, to kompleksowość obsługi. Tu możesz liczyć na to, że Twoim jedynym zadaniem będzie przygotować się do nagrań, wystąpić przed kamerą i zaakceptować publikację materiału. Jeśli chcesz założyć firmowy kanał YouTube, sprawdź czy dana agencja ma w swoim portfolio już cykliczną produkcję kanałów YouTube, wiele firmy prowadzi krótkie kampanie polegające na produkcji serii 10-15 filmów wspomaganych budżetem reklamowym i nie ma doświadczenia w prowadzeniu klientów przez dłuższy czas. Koszt prowadzenia firmowego kanału YouTube z agencją może mieć duże widełki cenowe. W zależności od tego jak bardzo kompleksowej usługi potrzebujesz koszt może wahać się od 7.000 do nawet 15.000 pln miesięcznie i więcej. Zakładając jednak standardowe rozwiązania i utrzymywanie cyklicznych publikacji i nagrań, to koszt nie powinien przekraczać 10.000 pln.
Dla kogo agencja?
To rozwiązanie będzie najlepsze dla firm, które zakładają dłuższy horyzont działań, potrzebują kompleksowej obsługi i nie chcą angażować dużej ilości własnych zasobów do produkcji wideo. To także dobry wybór, gdy właściciel firmy, chciałby być twarzą brandu w filmach, ale nie chce się angażować bardziej w proces produkcji niż występowanie przed kamerą. Współpraca z agencją może zapewnić firmie zdobycie know how i zasad budowania strategii, koncepcji i content planu, które można później przeszczepić w budowanie własnego działu wideo.
Wewnętrzny dział wideo
To zdecydowanie najbardziej atrakcyjna forma budowania contentu wideo dla firmy. Firmowy kanał YouTube prowadzony w ten sposób, ma duże szanse na rozwój, ale ma też swoje wady i zagrożenia. Jeśli w Twojej firmie jest funkcjonujący dział marketingu, to warto wybadać wewnętrznie umiejętności tworzenia filmów – zarówno nagrywania i montażu. Jeśli masz w zespole taki talent, to już połowa sukcesu. Kolejne kroki, to przeszkolenie i wyposażenie takiej osoby w odpowiedni sprzęt. W ten sposób zaczynasz budować wewnętrzny dział wideo, który może pracować nad Twoim kanałem. Pierwszy i bardzo ważny plus tego rozwiązania – opierając firmowy kanał YouTube na swoich pracownikach masz pewność, że znają Twoją firmę, usługę lub produkt i umieją o nim mówić. Pomówmy o kosztach – przede wszystkim, to dość oczywiste, trzeba tu wliczyć wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w projekt. Kolejna rzecz, to stworzenie przestrzeni do nagrań, zbudowanie scenografii. Jeżeli nie możesz mieć dedykowanego miejsca pod nagrania, to może być problem z cyklicznym rozstawianiem i sprzątaniem całego sprzętu. Koszt scenografii zależy jest od fantazji i rozmachu, możesz zbudować scenografię za 1.000 pln bazując na tym co jest w biurze i dodając kilka detali wystroju. Można wydać kilkanaście tysięcy chcąc wygłuszyć pomieszczenie, kupić dedykowane meble, robiąc na zamówienie oświetlenie neonowe. Kolejny krok to sprzęt, to zdecydowanie będzie największy dwie kamery, obiektywy, oświetlenie, mikrofony, rejestrator audio, statywy, lampy, karty pamięci, kable, ewentualnie prompter. Można wystartować z bazowym sprzętem – na przykład dwa telefony plus mikroporty, wtedy sprzęt powinien nas wynieść poniżej 10.000 pln, jeżeli od początku chcemy się uzbroić w sprzęt dający najlepszą jakość, trzeba się liczyć z kosztem rzędu 20.000 – 30.000 pln. Kolejny koszt na start jaki warto wliczyć to szkolenie, na którym Twój zespół pozna zasady działania YouTube dla biznesu, wyznaczycie cel oraz strategię. W fazie pierwszych miesięcy kanału, warto do tego kosztu dodać 2-3 konsultacje z informacją zwrotną dotyczącą wykonanych kroków. Na szkolenie należy zakładać około 4.000 – 8.000 pln. Duża zaleta prowadzenia kanału wewnętrznie, to możliwość reagowania tu i teraz na wydarzenia dotyczące Twojej niszy, można je skomentować i trafić w trend. Natomiast ryzyko takiego projektu, to brak zewnętrznego motywatora. “aaa to może jutro nagramy” “dziś nie mam czasu” właściciele firm bywają w wiecznym niedoczasie i to może być element wpływający negatywnie na cykliczność produkcji, firma zewnętrzna będzie czuwała nad projektem i zawsze lekko “zmotywuje” choćby poprzez wystawienie faktury. Jeżeli ludzie z działu wideo będę u Ciebie łączyć te obowiązki z innymi obowiązkami marketingu, to firmowy kanał YouTube może na tym ucierpieć.
Dla kogo wewnętrzny dział wideo?
Takie rozwiązanie sprawdzi się najlepiej w rozwiniętych firmach, które mają już większe zasoby pracowników. Firmy dysponujące przestrzenią i pieniędzmi by zainwestować we własny sprzęt. Także mniejsze firmy, którym zależy na produkowaniu dużej ilości filmów.
Podsumowanie
Każde z powyższych rozwiązań znajdzie swoje zastosowanie w różnych firmach, na różnym poziomie rozwoju. Jedno jest pewne – nie ważne jak małą, czy dużą masz firmę, inwestycja w wideo i prowadzenie firmowego kanału YouTube, będzie inwestycją, która zwróci się w wielu biznesowych aspektach.
Pierwszy krok by stworzyć firmowy kanału YouTube?
Po przeczytaniu tego tekstu możesz dalej zastanawia się, które rozwiązanie najlepiej sprawdzi się w Twojej firmie. Ta decyzja zależna jest od wielu drobnych czynników. O swoich wątpliwościach i wyzwaniach możesz porozmawiać z nami w trakcie darmowej konsultacji. Wspólnie zbadamy, które rozwiązanie będzie dla Ciebie najelpsze by stworzyć firmowy kanał YouTube.
Sprawdź także nasz kanał YouTube: