Algorytm YouTube yo pojęcie, które urosło do rangi mitycznego algorytmu. Często mówi się o tym, że nikt nie wie, jak on działa. Ale to nie do końca prawda, bo YouTube sam dokładnie daje wskazówki na temat tego, jak działa algorytm. Dzisiaj opowiem Ci jak się z tym algorytmem zaprzyjaźnić.
Jak działa algorytm YouTube?
Przede wszystkim trzeba zacząć od tego, że algorytm to jest nic innego jak system poleceń. System poleceń, czyli system, w którym YouTube poleca nam filmy, które chcemy oglądać w sieci na podstawie różnych wskaźników. No i te wszystkie różne wskaźniki, o których dzisiaj powiemy, składają się na tą sumę, którą nazywamy algorytmem.
Znajomość algorytmu pozwoli Wam łatwiej wpasować się w trendy i bardziej dopasować treści do niszy, w której nagle macie swoje filmy. A co będzie skutkowało organicznym wzrostem kanału. Teraz pierwsza rzecz, która wlicza się w ten system poleceń to jest historia oglądania. Wszystkie filmy, które ja oglądam na YouTube algorytm widzi i na podstawie tych filmów proponuje mi podobne, które mogą mnie zainteresować.
Więc jeśli np. oglądacie kanał Przygody przedsiębiorców, w którym robię wywiady. Dzień dobry, dzień dobry. No to prawdopodobnie będziecie mieli też polecane inne podcasty albo inne kanały, w którym są wywiady. Czyli jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że na stronie głównej obok kanału przygód przedsiębiorców zobaczycie np.
podcast Przemka Gorczyca albo np. Rzut na listę, bo to są bardzo podobne formaty wizualne. Kolejna rzecz jaką widzi i obserwuje algorytm, to są interakcje. Jeśli pod danym filmem rodzi się coraz więcej komentarzy, jest dużo łapek w górę. Ten film jest udostępniany na innych platformach. No to to jest znak dla algorytmu, że to jest treść, która się widzom podoba i można niszach, które on jest proponowany, rozszerzać do jeszcze szerszej publiczności.
Chyba najważniejszy wskaźnik to jest tzw. work time, czyli utrzymanie uwagi odbiorców, którzy oglądają wasz film i ono jest wyższe. Tym YouTube będzie chętniej polecał wasz film dalej. Dlaczego? Dlatego, że spędzacie więcej czasu na platformie i im dłużej zatrzymujesz się swoich widzów na platformie, oglądając wasz film lub polecając jakiś inny film, tym algorytm będzie Was bardziej lubił.
Będzie wasz kanał. Bardziej lubię, bo ten procent utrzymania uwagi im jest wyższy więcej niż 30 40%. Ile? To są już naprawdę bardzo dobre wskaźniki, jeśli wasz film trwa. 10 minut, a widzowie oglądają go w średnio 5 6 minut. To jest już solidny wynik. Bo to znaczy, że bardzo duża część z tych widzów obejrzała go w całości.
Dlatego to jest bardzo ważna wskazówka do tego, żeby tworzyć treści spójne, żeby nie było tam zbyt dużo lania wody, dygresji i tak dalej, i tak dalej. Bo im bardziej skupić się treść miałem w swoim filmie, tym chętniej w całości będą właśnie widzowie oglądali ten film i tym będzie ten wyższy, tym algorytm będzie chętniej polecał Wasz.
Kolejna rzecz to są szeroko pojęte metadane, czyli. Opis, tytuł, miniatura, tagi. Wszystko to powinno być przygotowane zgodnie z wyznacznikami SEO. Powinny tam być zawarte słowa kluczowe. Miniatura powinna być spójna z Waszą identyfikacją. Powinna tam być twarz, która jest w miarę duża. Jakieś hasła, które będą łatwo przyswajalne dla Waszych widzów?
Wszystko to, co składa się na tak zwane SEO i pomoże w pozycjonowaniu Waszego filmu wpływa bardzo pozytywnie na algorytm. Bo jeśli te metadane się zgadzają, to algorytm też dużo łatwiej może Wasz film wypozycjonować. Kolejna rzecz to jest optymalizacja pod kątem urządzeń. To może nie jest aż tak bardzo ważna rzecz, ale jeśli skupiacie się na tym, żeby wasi widzowie.
Oglądajmy wasze filmy na konkretnych urządzeniach. No to starajcie się tworzyć swoje treści tak, żeby one były jak najłatwiej przyswajalne właśnie na tych urządzeniach. I tutaj jeśli większość Waszych widzów ogląda Was na telefonach, to pamiętajcie o tym, żeby ten film był łatwy w odbiorze, na telefonie, na aplikacji.
Jeśli więcej macie z komputerów stacjonarnych. Tutaj wiadomo, że jakość tego filmu może być też zupełnie inna. Jeszcze jak będzie można to lepiej zobaczyć. I podobnie jest na telewizorach, bo na telewizorach też ta ta jakość może być inaczej odbierana. I teraz co jest ważne dla was? To, że jak odpalić sobie np.
swój feed na youtubie na telefonie, odpalić go na telewizorze i odpalić go sobie na komputerze to one będą dopasowane do tego, jakie rzeczy oglądacie, na jakiej platformie. Więc np. jeśli ja sobie w trakcie dnia pracuję na programie do edycji filmów. I szukam na komputerze tutoriala do tego jak mam zmontować dany film.
A np. wieczorem sobie na telewizorze przeglądam youtube i oglądam tam np. jakieś podcasty albo teledyski. No to odpalając aplikacje na telewizorze będę miał na stronie głównej polecane właśnie podcasty i teledyski. A z kolei jak odpalę go na swoim komputerze, to tam na stronie głównej będę miał raczej proponowane tutoriale do tego jak.
Zrobić coś w edycji filmu. Kolejna rzecz to jest cykliczność publikacji. Tutaj YouTube bardzo mocno premiuje tych, którzy są w swoim publikowaniu bardzo systematycznie. Jeśli np. publikujecie raz w tygodniu, no to zawsze ten algorytm będzie co tydzień Wasze filmy wykopywać na stronę główną. Wśród tych widzów, którzy oglądają Wasze treści.
Oczywiście i tutaj warto tą cykliczność zachowywać. Warto publikować np. raz w tygodniu lub raz na dwa tygodnie. Przede wszystkim dlatego, żeby cyklicznie dostarczać treść Waszym widzom, żeby optymalizować sobie produkcję i jeszcze, żeby algorytm Was trochę bardziej polubił. Ostatnia rzecz, która może być dosyć trudna w biznesowym prowadzeniu kanału YouTube, ale da się to zrobić.
Oczywiście, że. I to jest reagowanie na trendy, które są na jutubie albo na trenujący sytuacje ze świata. No bo popatrzmy na to trochę szerzej. Jeśli nagrywać np. kanał o tym, jak inwestować, to można reagować na to, co się dzieje w polityce bankowej. A to, że upadają banki, na to, że są jakieś notowania giełdowe, które mogą zachwiać rynkiem, to są rzeczy, które powinniście nagrywać real time i.
Nie jest to tak istotne czy to w postaci butów short, czy w postaci normalnych filmów, ale warto zawsze śledzić te trendy i dopasowywać treść do tego, co aktualnie się dzieje i co aktualnie szukają Wasi widzowie. Bo to jest klucz tego, na czym Wam powinno zależeć, żeby. Odpowiadać na to, czego aktualnie szukają wasi widzowie, wasi odbiorcy, wasi klienci.
Myślę, że te siedem punktów, które omówiliśmy, powinno Wam trochę ułatwić to zrozumienie jak działa system poleceń, czyli algorytm. I na koniec najważniejsze jest to, żebyśmy pamiętali o tym, że algorytm się cały czas uczy, cały czas reaguje na nowości, które wprowadza YouTuber, więc wiedza, którą Wam przekazuje jest aktualna tu i teraz.
App. Może tak się wydarzyć, że w przyszłym tygodniu wytyczne i torba będą nowe i zmienią się. Dlatego warto sobie śledzić wszystkie kanały, które są z produkcji YouTube, YouTube, Creators itd. Bo tam te nowości są często komentowane i warto sobie tę wiedzę odświeżać. W tym odcinku to już wszystko. Ja Was tylko jeszcze zapraszam do pola Komentarze i powiedzcie mi proszę w jaki sposób staracie się zadowolić algorytmy, żeby Wasze treści były polecone szerszemu gronu widzów?